Vestigingsplaatsonderzoek webwinkels

Veel webwinkels willen ook een fysieke verkooplocatie openen (multichannel of onmichannel). Bent u op zoek naar een fysiek verkooppunt? Wij kunnen hierbij helpen. In deze zoektocht stellen wij twee vragen centraal: wat voor winkelconcept past het best bij uw onderneming en wat voor locatie is het meest geschikt voor dit concept?

Er zijn natuurlijk tal van mogelijke winkelconcepten te bedenken, zoals een concept-store, brandstore of pop-up-store. Elk concept heeft zo z’n voor- of nadelen en stelt weer andere eisen aan een locatie. Wij begrijpen dat u als ondernemer, niet over een nacht ijs gaat bij het zoeken naar een geschikte locatie.

 

Vestigingsplaatsonderzoek webwinkels

Een vestigingsplaatsonderzoek voor webwinkels helpt u bij het maken van de juiste keuze in de huisvesting van uw webshop en het openen van fysieke winkellocaties.

Het vestigingsplaatsonderzoek voor webwinkels volgt drie stappen:

 

1. Concept fysieke winkel: aan de hand van een vragenset bepalen we samen met de ondernemer het winkelconcept en het beoogde doel van de fysieke vestiging. Daarbij gaan we onder meer in op het assortiment, marktsegment, doelgroepen en het karakter van de webwinkel.

2. Locatiestrategie: bepalen strategie voor de gewenste en meest passende vestigingslocaties voor het fysieke winkelconcept. Aspecten als oppervlak, zichtbaarheid, bereikbaarheid, aantal passanten komen aan de orde. Maar denk ook aan het type locatie. Wil je bijvoorbeeld op een high-traffic locatie goed zichtbaar zijn of juist op een ‘goedkoop’ bedrijventerrein activiteiten (opslag, retouren, e.d.) combineren.

3. Marktpotentieel: bepalen van mogelijke vestigingslocaties en of -gebieden met het meeste marktpotentieel.

Met behulp van dit onderzoek kan gezocht worden naar een daadwerkelijke locatie. Bedenk dat het vestigen van een ‘winkel’ niet zomaar overal kan. Lees goed het bestemmingsplan en zie welke vormen van detailhandel mogelijk zijn en welke niet. Ook hiermee kunnen wij uiteraard helpen.

 

Verschil met traditioneel vestigingsplaatsonderzoek

Waarin verschilt dit onderzoek van een traditioneel vestigingsplaatsonderzoek? Een vestigingsplaatsonderzoek zoekt in feite alleen een goede locatie voor een winkel en bepaald de omzetmogelijkheden van deze locatie. Dit onderzoek gaat veel verder en onderzoekt ook wat voor uw webshop of webwinkel het meeste geschikte concept is voor een fysieke vestiging, welke locaties daarbij passen en waar de marketing en omzetkansen liggen.

Meer weten?

Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.