Ruimtelijke koop-oriëntatie neemt toe

Koopstromenonderzoek Oost-Nederland 2015

Vorige week maakte I&O Research het Koopstromenonderzoek Oost-Nederland 2015 bekend. Een uitgebreid vijfjaarlijks onderzoek naar het koopgedrag van de consument in het oosten des lands. De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat de ruimtelijke koopstromen afnemen. De consument winkelt dichter bij huis en vaker vanuit huis: De ruimtelijke koopstromen zijn kleiner dan in 2010. Er is minder toevloeiing naar en afvloeiing vanuit plaatsen. In de dagelijkse sector wordt dit vooral veroorzaakt door een grotere oriëntatie op de eigen woonplaats. In de niet-dagelijkse sector spelen vooral de afgenomen consumentenbestedingen en de sterk toegenomen afvloeiing naar internet een grote rol. Algemeen gezegd kiest de consument meer voor ‘dichter bij huis & vaker vanuit huis’.

Ruimtelijk en conjunctureel koopgedrag

Een opvallende conclusie, omdat al jaren de trend is dat de koopkrachtbinding juist afneemt. Aanleiding om de informatie uit het onderzoek eens aan een nadere analyse te onderwerpen…

lees verder

Toename ruimtelijke koopstromen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.